Opony do wózków widłowych – przewodnik

04.11.2020

Wózki widłowe to standardowe wyposażenie niemal każdego magazynu, sklepu wielkopowierzchniowego czy też składu budowalnego. Dziś skupimy się na oponach do wózków widłowych. Odpowiednio dobrane ogumienie jest gwarantem bezpieczeństwa i wydajności, a z naszego doświadczenia wynika, że temat jest nie do końca dla wszystkich jasny i klarowny.

Z poniższego przewodnika dowiesz się jakie są podstawowe rodzaje ogumienia w wózkach widłowych oraz w jakich warunkach pracy sprawdzi się dane rozwiązanie, przybliżymy Ci wady i zalety popularnych opon oraz podpowiemy, kiedy stosować kolce i łańcuchy – zapraszamy do lektury.

Rodzaje opon w wózkach widłowych

Decydując się na zakup wózka widłowego definiujemy podstawowe parametry: wysokość masztu, udźwig i rodzaj zasilania. Niejednokrotnie pomijany jest tak ważny element, jakim są opony. By dobór ogumienia był prosty warto odpowiedzieć na podstawowe pytania:

  • Gdzie dokładnie wózek będzie pracował: wewnątrz czy na zewnątrz hali?
  • Z jaką nawierzchnią mamy do czynienia: utwardzona czy nierówna?
  • Rodzaj, waga i specyfika produktów przeznaczonych do transportu?
  • Z jaką częstotliwością urządzenie będzie pracowało?

Wózek widłowy nierzadko narażony jest na zmienne warunki pracy. Wyróżniamy kilka podstawowych strategii zakupowych – zobaczcie na poniższych przykładach, jak bardzo mogą się one różnić względem siebie:

  • Inwestor szukający maszyny uniwersalnej, która doskonale poradzi sobie zarówno wewnątrz magazynu, jak i na zewnątrz lub przy rozładunku naczepy. Tego typu widlak musi sprostać określonym wymaganiom, pracując w aplikacji, gdzie częste nierówności, błoto czy kałuże dodatkowo utrudniają transport ładunku, jak i w pracy na utwardzonej, suchej nawierzchni.
  • Inwestor zarządzający flotą wysokospecjalizowanych maszyn do wsparcia wąskich obszarów operacyjnych. Ładunki spożywcze czy farmaceutyczne to towar, który wymaga specjalnych warunków. Magazyn wysokiego składowania z takimi produktami bezwzględnie powinien posiadać czystą, suchą i gładką posadzkę.

Powyższe aspekty w ogromnym stopniu wpływają na to, w jakie ogumienie będą lub powinny być wyposażone wózki – wyróżniamy następujące rodzaje opon do wózków widłowych:

  • superelastyczne / elastyczne – czyli gumowe lub pełne,
  • pneumatyczne – inaczej nazywane dętkowymi,
  • niebrudzące.

Opony pełne do wózków widłowych

Opony pełne do wózków widłowych są wykonane całkowicie z gumy, nie są pompowane. Ich podział jest dość prosty, związany stricte z budową danej opony:

  1. Elastyczne, czyli zbudowane z podwójnej warstwy gumy. Są najczęściej wykorzystywane w wózkach, które pracują tylko w magazynach z gładką posadzką. Takie opony ze względu na swoją budowę bardzo szybko się nagrzewają – nie powinny pracować dłużej niż 2-3 godziny, zatem ich wydajność nie należy do najwyższych. Aspektem, który decyduje o ich wyborze jest najczęściej cena – są dużo tańsze od opon superelastycznych. Jednak nie tylko krótka żywotność to ich jedyna wada. Niestety, opony elastyczne to także niska amortyzacja, co przy transporcie produktów delikatnych ma olbrzymie znaczenie.
  2. Superelastyczne: ich konstrukcja także opiera się na gumie. Jednak zostały one wzbogacone o warstwę amortyzującą, zatem mogą pracować dłużej, bez obaw o przegrzewanie czy niską amortyzację.

Opony pełne w wózku widłowym

Opony pełne to doskonały wybór dla wózków pracujących nie tylko wewnątrz hali magazynowej – popularne w pracy z regałami wysokiego składowania. Doskonale poradzą sobie wszędzie tam, gdzie istnieje ryzyko uszkodzenia: nakłucia, wbicia ostrego elementu czy otarcia. Jednak jeśli już do takiego uszkodzenia dojdzie – wymiana takiej opony musi odbyć się na tak zwanej prasie hydraulicznej, w którą zwykle wyposażone są serwisy wózków widłowych.

Opony pneumatyczne do wózków widłowych

Opony pneumatyczne do wózków widłowych to nic innego, jak dętkowe opony pompowane. Cechują się znakomitą amortyzacją – mają bardzo uniwersalny charakter, jeśli chodzi o środowisko, w jakim mogą pracować. Ich montaż jest dość prosty, zakłada się je bezpośrednio na felgę wraz z ochraniaczem. Jednak, co bardzo istotne – należy bezwzględnie kontrolować ciśnienie wewnątrz opony. Takie działanie gwarantuje nie tylko dłuższą żywotność tego typu ogumienia, ale też zapewnia bezpieczeństwo zarówno operatorowi, jak i ładunkom przez niego przewożonym.

Opony pneumatyczne także dzielą się na dwa rodzaje:

  1. Diagonalne, czyli tradycyjna dętka wraz z ochraniaczem. Ich największą zaletą jest cena i ogromna amortyzacja. Opony pneumatyczne diagonalne cechują się również dość dużą odpornością na uszkodzenia ściany bocznej. Do wad natomiast niewątpliwie zaliczyć trzeba fakt, iż bardzo szybko zużywa się bieżnik takiego ogumienia i dość często zauważa się opory toczenia, skutkujące zwiększoną ilością zużytego paliwa,
  2. Radialne, wyposażone są w stalowy kord – czyli rodzaj dodatkowego pasa wewnątrz opony, który wpływa na zwiększoną odporność na uszkodzenia czołowej części opony. Podwyższona przyczepność, większa amortyzacja to niewątpliwe zalety tego typu ogumienia, jednak z uwagi na mniejszą, niż w przypadku opon pneumatycznych diagonalnych stabilność samego wózka – nie są polecane do urządzeń wysokiego składowania.

Opony elastyczne w wózku widłowym

Opony pneumatyczne to doskonały wybór ze względu na prostą wymianę uszkodzonych elementów, dostępność niemal „od ręki” i cenę.

Opony niebrudzące

Opony niebrudzące wykonane są ze specjalnie dobranych gum i możemy znaleźć je zarówno w wersji pełnej, jak i pneumatycznej. Na ich wybór najczęściej decydują się właściciele magazynów, w których składowane są produkty spożywcze lub farmaceutyczne.

Zima a ogumienie wózków widłowych

Dla posiadaczy wózków, które dedykowane są jedynie do pracy wewnątrz magazynu temat ogumienia zimowego jest zupełnie nieistotny. Inaczej wygląda sytuacja, jeśli mamy do czynienia zarówno z towarem znajdującym się wewnątrz, jak i na zewnątrz hali.

Producenci opon do wózków widłowych proponują zwykle rozwiązania całoroczne, zatem decydując się na zakup opon, warto zwrócić uwagę na rodzaj bieżnika i możliwość dokupienia do nich ewentualnych akcesoriów: łańcuchów czy kolców.

Niezwykle istotne w przypadku przygotowania wózka do pracy w okresie zimowym są regularne przeglądy i wymiana wszystkich elementów, zanim zużyją się one całkowicie.

Kolce i łańcuchy do opon wózków widłowych

Zima nierzadko bywa zaskakująca. Solidne opady śniegu, zamarznięta nawierzchnia czy roztopy – wszystkie te aspekty potrafią skutecznie utrudnić transport wewnętrzny. Wówczas nie tylko drogowcy borykają się z trudnościami. Dokładnie tak samo wygląda sytuacja w przypadku wózka widłowego pracującego na zewnątrz magazynu czy też na placu składowym. W jaki sposób zatem można działać, by tego typu anomalia nie zatrzymały pracy?

Warto zakupić akcesoria, które zapewnią bezpieczeństwo i wydajność podczas realizacji rutynowych zadań. Mowa oczywiście o kolcach lub łańcuchach.

Kolce zimowe z uwagi na konieczność wkręcenia ich w oponę są przeznaczone jedynie do opon superelastycznych. W zależności od tego, jaki bieżnik posiadają opony, sposób ich montażu może być wykonany bardzo gęsto lub co kilka lamelek. Po zakończonym okresie zimowym, bez wpływu na samą oponę takie kolce można z łatwością usunąć.

Łańcuchy śniegowe to proste w montażu, skuteczne narzędzie, które zapewnia maksymalne bezpieczeństwo wózka widłowego. Mogą być stosowane zarówno na oponach pneumatycznych, jak i pełnych.

Wymiana opon w wózku widłowym

O tym, jak często należy wymieniać opony w wózku widłowym decyduje kilka czynników. Pierwszy z nich to oczywiście uszkodzenie mechaniczne, spowodowane przebiciem czy pęknięciem. Wpływ na jakość ogumienia ma także sposób prowadzenia pojazdu: spokojna, dostosowana do warunków i wagi ładunku jazda z pewnością wydłuży ich żywotność. Nadmierne obciążenie czy też wzmożona praca w przypadku opon elastycznych sprawia, iż istnieje ryzyko przegrzania, co w konsekwencji skutkuje nie tylko brakiem stabilności pojazdu, ale także koniecznością ich szybszej wymiany.

Zmiana opon pneumatycznych nie stanowi większego problemu, ponieważ ich budowa jest dość prosta i wystarczy nową oponę wraz z ochraniaczem osadzić na feldze. Tego typu wymiany zwykle dokonuje operator samodzielnie.

Nieco bardziej skomplikowana jest wymiana opon superelastycznych. Konieczne jest w tym przypadku użycie prasy hydraulicznej. Tego typu urządzenie nie jest maszyną powszechną, zatem najczęściej wymiana opony pełnej musi mieć miejsce w serwisie.

Jak widać wózek widłowy to nie tylko maszt, widły czy karetka. Opony to niezwykle istotny element urządzenia, który wpływa nie tylko na bezpieczeństwo, ale też komfort wykonywanej pracy. Rynek ogumienia jest bogaty, ale nasi eksperci po analizie wszystkich aspektów związanych z pracą wózków z pewnością zaproponują najlepsze rozwiązanie.

Sprawdź koniecznie nasze ostatnie wpisy:

Jaki wózek magazynowy wybrać?

Wózek widłowy boczny – przewodnik i oferta

Pliki Cookie

W tej witrynie stosujemy pliki cookie do gromadzenia informacji o tym, w jaki sposób osoby odwiedzające korzystają z naszej witryny internetowej. Dzięki tym informacjom na bieżąco ulepszamy działanie witryny oraz zapewniamy użytkownikom optymalne warunki korzystania z serwisu i oferty. Klikając Akceptuj, wyrażają Państwo zgodę na używanie przez nas plików cookie. Aby zarządzać wykorzystywanymi przez nas plikami cookie, prosimy kliknąć Ustawienia. Więcej informacji w polityce cookie.

Poniższy panel umożliwia dostosowanie preferencji dotyczących zgody na korzystanie z plików cookies. Aby dowiedzieć się więcej o tym, w jaki sposób te moduły śledzące nam pomagają i jak działają, zapoznaj się z polityką cookie. Możesz przejrzeć i zmienić swoje wybory w dowolnym momencie.