Maszt wózka widłowego – przewodnik

19.05.2021

Niemal każdy magazyn jest obsługiwany przez co najmniej jeden wózek widłowy wyposażony w maszt. Wraz z rozwojem intralogistyki, powstają coraz nowsze rozwiązania dotyczące przechowywania towaru. Do obsługi produktów składowanych na wysokości, niezbędny jest wózek widłowy z masztem. Stojąc przed wyborem maszyny musimy zdefiniować, jaka specyfikacja nas interesuje, określić wagę ładunków i wysokość na jaką będą transportowane.

Tematem tego wpisu jest maszt wózka widłowego. Wyjaśnimy czym różnią się od siebie maszty simplex, duplex i triplex, a także przedstawimy niezbędną wiedzę na ich temat.

Rola masztu w wózku widłowym

Maszt jest bardzo ważnym elementem konstrukcji wózka widłowego. Maszt opuszcza i podnosi karetkę z widłami, umożliwiając tym samym transport i składowanie ładunku na wysokości. Najczęściej składowanym ładunkiem jest towar na paletach. Dostępne są różnego typu akcesoria umożlwiające pracę z wymagającym towarem, np. maszt wyposażony w chwytak jest w stanie unosić duże rolki i bele.

Wiele zależy od parametrów masztu. Wydajność, precyzja i skuteczność operacji przeładunkowych w dużym stopniu wynika z jakości i specyfikacji masztu zainstalowanego na wózku widłowym.

Rodzaje masztów w wózkach widłowych

Najważniejszym parametrem przy wyborze wózka widłowego, zaraz po rodzaju zasilania i udźwigu, jest rodzaj masztu i jego wysokość. Głównymi czynnikami decydującymi o wyborze masztu, jest wysokość na jaką wózek musi unosić ładunek, a także wysokość jaką osiąga maszt w stanie złożonym.

Wyróżnia się trzy podstawowe typy masztów; simplex, duplex i triplex. Każdy różni się ilością rozsuwanych sekcji. Konstrukcja masztu simplex opiera jednej ramie i z tego powodu ma znacznie ograniczoną wysokość podnoszenia. Za to maszty duplex i triplex, dzięki rozkładanym sekcjom mogą podnosić znacznie wyżej.

Maszt pojedynczy – simplex

Standardowy maszt simplex jest konstrukcją jednoczęściową. Pojedyncza rama masztu sprawia, że ma on ograniczoną wysokość unoszenia. Karetka zainstalowana na maszcie jest unoszona równocześnie z ramą wewnętrzną.

Wózki z masztem simplex są wykorzystywane do prostych zadań transportowych na niskim poziomie, takich jak załadunek i rozładunek ciężarówek. Maksymalna wysokość tych masztów sięga około 2 m. Najczęściej maszty simplex występują w unoszących wózkach paletowych z elektrycznym zasilaniem.

Maszt podwójny – duplex

Maszt duplex posiada ramę wewnętrzną i zewnętrzną. W ramie wewnętrznej znajduje się siłownik który unosi karetkę na pożądaną wysokość. Kiedy wysokość którą chcemy osiągnąć przekracza wysokość unoszenia pierwszej sekcji, siłowniki unoszą ramę wewnętrzną, umożliwiając tym samym uniesienie karetki z widłami jeszcze wyżej. Składany maszt duplex umożliwia wjechanie wózkiem do miejsc z niskim sufitem, takich jak naczepa ciężarówki.

Maszty duplex najczęściej stosowane są w reach truckachwózkach czołowych o średniej wysokości unoszenia.

Maszt potrójny – triplex

Maszt triplex jest skonstruowany podobnie do masztu duplex, zamiast jednej ramy zewnętrznej i wewnętrznej, maszt triplex posiada jedną ramę zewnętrzną i dwie wewnętrzne. Jest to najbardziej wydajny i zaawansowany rodzaj masztu, trzyczęściowa konstrukcja pozwala na złożenie masztu do kompaktowych rozmiarów. Rozłożony maszt triplex może sięgać nawet 13,5 m.

Maszyny z masztem triplex to najczęściej wózki pracujące w magazynach wysokiego składowania.

Co musisz wiedzieć na temat masztu w wózku widłowym

Stojąc przed wyborem masztu do wózka widłowego, należy posiadać podstawową wiedzę na temat możliwych parametrów i usprawnień występujących w masztach.

Wybierając wysokość podnoszenia i udźwig, trzeba wziąć pod uwagę wysokość najwyższego poziomu regału i ciężar ładunku, który będzie unoszony na ten poziom. Udźwig nominalny w wózku widłowym, wskazuje masę ładunku jaka może zostać uniesiona do wysokości transportowej. Udźwig zredukowany, to wartość wyrażona w kilogramach, na jaką maszt może unieść powyżej wysokości ustalonej dla udźwigu nominalnego, przy określonym umieszczeniu środka ciężkości. Tabliczka z tabelą spadków udźwigu znajduje się na każdym wózku widłowym z masztem.

 

Przed zakupem wózka należy również sprawdzić wysokość masztu w stanie złożonym. Najwyższe maszty w stanie złożonym osiągają niecałe 4 metry, dlatego przed zakupem klient powinien ustalić jaka jest wysokość przejazdów między pomieszczeniami i czy wózek będzie przeznaczony do prac przeładunkowych.

Większość nowych masztów posiada wolny skok. Jest to mechanizm pozwalający na unoszenie ładunku bez wysuwania masztu. Wolny skok przydaje się w pomieszczeniach, w których można jeździć wózkiem z masztem tylko w stanie złożonym.

Przykładowe pytania dotyczące masztu na egzaminie UDT

Poniżej znajdują się przykładowe pytania, poprawne odpowiedzi zostały oznaczone pogrubioną czcionką;

O ile wytwórca nie określi inaczej, maksymalne odchylenie od pionowego położenia masztu obciążonego ciężarem nominalnym, spowodowane wewnętrznym przeciekiem w układzie wychyłu nie powinno przekroczyć
a. 5% w czasie 10 min
b. 5° w czasie 10 min
c. 10° w czasie 10 min
d. brak ustalonych wytycznych

O ile wytyczne producenta nie stanowią inaczej, minimalna wysokość na jaką należy podnieść ładunek podczas próby szczelności wewnętrznej układu wychyłu masztu wynosi
a. 100 mm
b. 500 mm
c. 2500 mm
d. próby nie wykonuje się

Zakres czynności kontrolnych masztu wózka podnośnikowego obejmuje
a. sprawdzenie czy nie wystąpiły pęknięcia
b. sprawdzenie stanu rolek prowadzących
c. sprawdzenie ogranicznika krańcowego położenia karetki
d. wszystkie odpowiedzi są poprawne

Jak sprawdzić czy maszt wózka widłowego działa prawidłowo?

Regularnie użytkowany maszt ulega stopniowemu zużyciu. Aby maszt nie uległ trwałemu uszkodzeniu, należy kontrolować jego stan techniczny. Podstawowym testem weryfikującym sprawność masztu i elementów hydraulicznych, jest podniesienie na widłach ładunku o masie równej deklarowanemu udźwigowi nominalnemu, na wysokość 20 – 30 cm, a następnie opuszczeniu go. Jeżeli mechanizmy masztu są sprawne, widły z ładunkiem powinny opadać na nie więcej niż 1 cm, w czasie 1 minuty.

Poza wykonaniem powyższego testu, warto również sprawdzić czy nie występują wycieki oleju, czy maszt nie posiada widocznych uszkodzeń, oraz czy wózek bez trudności jest w stanie unieść ładunek na maksymalną wysokość masztu.

Maszt w wózkach widłowych Crown

Marka wózków widłowych Crown dokłada wszelkich starań, by ich sprzęt stał na najwyższym poziomie jakości i wydajności. Inżynierowie Crown obrali sobie za cel podniesienie bezpieczeństwa i wydajności konstruowanych maszyn.

Maszt znacząco wpływa na czas wykonywania operacji logistycznych, dlatego maszty instalowane w wózkach Crown są jednymi z najszybszych na świecie. Poza szybkimi masztami, marka Crown może również pochwalić się niskimi spadkami udźwigu, które mają znaczenie szczególnie w wysokich magazynach.

Maszt typu MonoLift

Marka Crown wyznacza nowe standardy na rynku wózków widłowych. Opracowana przez inżynierów Crown konstrukcja masztu MonoLift wyróżnia się bardzo wysokim poziomem stabilności i bezpieczeństwa.

Maszt MonoLift został stworzony specjalnie do bezpiecznego transportu ciężkich ładunków. Jego konstrukcja pozostaje stabilna pod dużym ciężarem, a także podczas wykonywania zakrętów. W przeciwieństwie do standardowych rozwiązań, mechanizm zawarty w maszcie MonoLift nie wymaga stosowania belek stabilizujących. Wózek wyposażony w ten maszt idealnie sprawdza się w magazynach składujących wrażliwy lub ciężki towar.

Najszybszy maszt w wózku widłowym

Wózek ESR1000 z masztem w technologii Xpress Lower w 2020 roku wygrał nagrodę IFOY i jest flagowym produktem marki Crown. Nie bez przyczyny, zwycięzcą IFOY został wózek widłowy z masztem Xpress Lower. Mechanizm masztu umożliwia opuszczanie wideł z maksymalną prędkością 110cm/s. 12 – metrowy maszt z ładunkiem ważącym tonę osiągnął maksymalną prędkość opuszczania 84cm/s. Funkcję Xpress Lower można kontrolować za pomocą dotykowego panelu zainstalowanego w wózku widłowym.

 

Reach trucki ESR1000 z funkcją Xpress Lower są szczególnie wydajne w magazynach wysokiego składowania, w których wózek regularnie transportuje ładunki na duże wysokości.

Maszt wózka widłowego – podsumowanie

Jak widać, rynek masztów do wózków widłowych oferuje wiele rozwiązań dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb klienta. Każdy maszt ma różne parametry i ograniczenia. Dlatego warto posiadać trochę wiedzy na temat rodzajów masztów i ich możliwości.
Określając jaki maszt będzie odpowiadał naszym potrzebom, warto skierować się do przedstawiciela firmy WDX S.A., który pomoże w wyborze wózka z odpowiednim osprzętem. Oferujemy również bezpłatne testy maszyn dla intralogistyki – zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z naszą infolinią.

Pliki Cookie

W tej witrynie stosujemy pliki cookie do gromadzenia informacji o tym, w jaki sposób osoby odwiedzające korzystają z naszej witryny internetowej. Dzięki tym informacjom na bieżąco ulepszamy działanie witryny oraz zapewniamy użytkownikom optymalne warunki korzystania z serwisu i oferty. Klikając Akceptuj, wyrażają Państwo zgodę na używanie przez nas plików cookie. Aby zarządzać wykorzystywanymi przez nas plikami cookie, prosimy kliknąć Ustawienia. Więcej informacji w polityce cookie.

Poniższy panel umożliwia dostosowanie preferencji dotyczących zgody na korzystanie z plików cookies. Aby dowiedzieć się więcej o tym, w jaki sposób te moduły śledzące nam pomagają i jak działają, zapoznaj się z polityką cookie. Możesz przejrzeć i zmienić swoje wybory w dowolnym momencie.