Akumulatory w wózkach widłowych decydują o sposobie eksploatacji maszyn w magazynie. Mają też wpływ na wygodę pracy operatorów, ale też koszty operacyjne oraz inwestycyjne, jak choćby te wynikające z konieczności wydzielenia specjalnego pomieszczenie do ładowania, czyli popularnej akumulatorowni.
Dzisiaj omówimy zasilanie wózków energią elektryczną, czyli akumulatorową. Do czego służy i jaki wybrać akumulator do wózka widłowego, ile kosztuje i jak go prawidłowo eksploatować – na te i inne pytania odpowiemy w poniższym wpisie, serdecznie zapraszamy!
Do czego służy akumulator w wózku widłowym?
Akumulator wózka widłowego to urządzenie służące do zasilania elektrycznego pojazdu przemysłowego. Wózki akumulatorowe są skuteczną alternatywą dla tradycyjnych podnośników spalinowych, które w celu uzyskania energii wykorzystują paliwa takiego jak gaz (LPG) czy olej napędowy (Diesel). Akumulator wózka widłowego jest uważany za rodzaj baterii o głębokim cyklu i można go rozładować do 20% jego pełnej pojemności. Ten typ akumulatora jest również używany do zasilania wózków golfowych i innych dużych maszyn.
Jednostki zasilane akumulatorowo oferują szereg zalet w porównaniu z tradycyjnymi wózkami widłowymi zasilanymi paliwem. W przeciwieństwie do oleju napędowego lub propanu, akumulatory mogą zasilać wózek widłowy bez wytwarzania niebezpiecznych oparów. To zapewnia lepszą jakość powietrza i zmniejsza zagrożenie zdrowia pracowników. To również mniej hałasu generowanego przez urządzenie!
Jaki akumulator do wózka widłowego?
Użytkownicy mogą wybierać spośród trzech podstawowych typów akumulatora do wózka widłowego, w zależności od tego, jak i gdzie sprzęt będzie używany. Najczęściej spotykane są jednostki kwasowo-ołowiowe, które są solidną kombinacją mocy i przystępnej ceny. Są to akumulatory z tzw. ogniwami mokrymi (ang. Wet Cell) – zawierają naładowane płytki zawieszone w mieszaninie kwasu siarkowego i wody. Akumulator działa poprzez zawieszenie elektrolitów pomiędzy dwoma przeciwnie naładowanymi płytkami w mieszaninie wody i kwasu.
Główną zaletą akumulatora kwasowo-ołowiowego jest jego cena. Sam system energetyczny kosztuje mniej w porównaniu z innymi rodzajami, dzięki czemu firmy mogą mieć wiele akumulatorów przypadających na pojedynczy wózek widłowy.
Istnieje kilka negatywnych aspektów związanych z akumulatorami Wet Cell. Po pierwsze, trzeba kupić specjalny system nawadniania, a także zapewnić szkolenie i sprzęt ochronny dla pracowników, którzy będą utrzymywać poziom wody w akumulatorze. Akumulatory Wet Cell wymagają również regularnej konserwacji i czyszczenia, aby zapewnić optymalną wydajność. Jedną z największych wad jest konieczność długiego ładowania i czas potrzebny do schładzania przed użyciem. Zazwyczaj zaleca się ładowanie akumulatora przez osiem godzin, a następnie zapewnienie ośmiogodzinnego okresu chłodzenia, co daje jedynie osiem godzin pracy na dobę. Akumulatory Wet Cell potrzebują również specjalnego pomieszczenia – tzw. akumulatorowni, w której pracownik wyjmie akumulator z wózka widłowego i podłącza go do ładowarki. Oznacza to, że do każdego równolegle ładowanego akumulatora potrzebna będzie ładowarka. Jeśli masz w użyciu kilka wózków widłowych, będziesz potrzebować jeszcze więcej miejsca do ładowania akumulatorów i ich chłodzenia. Przy prawidłowej konserwacji i procedurze ładowania większość akumulatorów Wet Cell wytrzyma do pięciu lat lub 1500 cykli ładowania.
Odmianą akumulatorów kwasowo-ołowiowych zasilających wózki widłowe są akumulatory żelowe (ang.: Gel Cell). Są to szczelne, nie wyciekające akumulatory o głębokim cyklu, które eliminują koszty konserwacji i zapewniają dobre, długie czasy rozładowania oraz dłuższą żywotność nawet w wysokich temperaturach. Podczas ładowania akumulatora żelowego warto zaplanować dodatkowy czas. Powolne cykle ładowania, które są powszechne w przypadku akumulatorów żelowych, niosą niebezpieczeństwo nieodwracalnego uszkodzenia spowodowanego powstaniem pustych przestrzeni z elektrolitem. Jedną z największych wad akumulatorów Wet Cell jest to, że są one podatne na ekstremalne wibracje i inne uderzenia. Baterie żelowe mają w tej sytuacji zaletę, ponieważ mogą pochłaniać uderzenia i wibracje.
Drugim typem są akumulatory z absorbowaną matą szklaną (AGM). Wykorzystują specjalną matę szklaną do przenoszenia elektrolitów między płytami akumulatora. Wymagają mniej konserwacji, ponieważ elektrolity są zawieszone w stanie suchym, a nie ciekłym. Czasami określa się je nawet mianem akumulatorów bezobsługowych, ponieważ nie wymagają podlewania jak akumulatory kwasowo-ołowiowe. Może to również zmniejszyć ryzyko rozlania kwasu akumulatorowego w przypadku pęknięcia obudowy. Największą wadą akumulatora AGM, jest to, że cykle ładowania mogą z czasem zaszkodzić żywotności i wydajności akumulatora. Najlepiej pozwolić im się rozładować do 50% ich pojemności w każdym cyklu, aby działały dłużej i lepiej.
Baterie litowo-jonowe to trzecia, znacznie nowsza technologia akumulatorowa w wózkach widłowych. Zaletą takich akumulatorów jest to, że są bezobsługowe, szczelne i nie wymagają podlewania ani czyszczenia. Cechują się krótkim czasem ładowania, wymagając tylko 2-3 godzin do pełnego naładowania. Można je również ładować okazjonalne, co oznacza, że wystarczy je podłączyć w czasie przerwy w pracy, aby je szybko doładować. Zwykle system litowo-jonowy można podłączyć bezpośrednio do gniazdka ściennego. Największą jego zaletą jest zwiększona liczba cykli ładowania. Nie naraża także pracowników na działanie szkodliwych substancji, takich jak kwas siarkowy. Ta wygoda ma jednak swoją cenę, ponieważ akumulatory litowo-jonowe kosztują kilkakrotnie więcej niż popularne akumulatory z mokrym ogniwem.
Sprawdź koniecznie naszą ofertę elektrycznych wózków widłowych.
Ceny akumulatorów do wózków widłowych
Cena akumulatora kwasowo-ołowiowego do wózka widłowego zależy od jego typu, napięcia i pojemności, i kształtuje się w przedziale od kilku ok. 3 500 do nawet kilkudziesięciu tysięcy zł. netto. Cena podstawowa nie obejmuje takich komponentów jak system uzupełniania wody, napowietrzania (mieszanie elektrolitu), czy elektronicznego sygnalizatora poziomu elektrolitu.
Cena akumulatora litowo-jonowego, to koszt około dwa-trzy razy większy niż wspomnianego wyżej akumulatora kwasowego, ale biorąc pod uwagę wszelkie jego zalety, a także brak konieczności posiadania drugiej baterii na wymianę podczas ładowania pierwszej – zakup jest warty rozważenia. Oprócz tego, akumulatory litowo-jonowe w dużo większym zakresie niż akumulatory kwasowo-ołowiowe podlegają recyklingowi.
Sprawdź poniższy materiał wideo na temat technologii litowo-jonowej.
Jak sprawdzić akumulator w wózku widłowym?
Jak rozpoznać rozładowany lub „umierający” akumulator wózka widłowego i kiedy go naprawić, a kiedy go wymienić? Akumulatory do wózków widłowych nie działają wiecznie. Standardowy akumulator kwasowo-ołowiowy wózka widłowego wystarcza na około 1500 cykli ładowania. W przypadku pracy jednozmianowej i odpowiedniej konserwacji zapewnia to około pięciu lat żywotności. Aby zmaksymalizować jego żywotność należy postępować zgodnie z zaleceniami producenta dotyczącymi podlewania i konserwacji, dokonywać regularnego przeglądu serwisowego wózków widłowych i nie ładować ponownie baterii, dopóki nie rozładuje się do ok. 20-30%.
Najczęstsze oznaki zepsutego akumulatora wózka widłowego to:
- korozja obudowy,
- wylanie kwasu na zewnątrz,
- zapach zgniłego jajka,
- skorodowane lub uszkodzone zaciski kabli,
- przyciemnione lub migające wyświetlacze,
- długi czas odpowiedzi.
Niska wydajność i przyciemnione wyświetlacze mogą być także spowodowane luźnym połączeniem. Kable mogą się poluzować, zużyć lub nie są prawidłowo podłączone po naładowaniu. Doświadczonemu i odpowiednio przeszkolonemu operatorowi należy zlecić sprawdzenie połączeń i oznak korozji lub zużycia.
W przypadku stwierdzenia przez operatora skorodowanych lub uszkodzonych zacisków, nadmiernego zasiarczenia lub wycieku kwasu, akumulator powinien zostać sprawdzony przez specjalistę. Nadmierne zasiarczenie i wyciek kwasu są zazwyczaj spowodowane przez podlewanie (zasiarczenie) i nadmierne nadlewanie (wyciek kwasu). W obu przypadkach bateria zostanie pokryta niebezpieczną substancją. Nie należy pozwalać pracownikom obsługiwać akumulatora bez odpowiedniego przeszkolenia i środków ochrony osobistej.
Jak dbać o akumulator w wózku widłowym?
Przede wszystkim czyszczenie! Może wydawać się to prostym zadaniem, ale upewnienie się, że akumulatory wózka widłowego są odpowiednio wyczyszczone, jest niezbędne. Zanieczyszczone lub skorodowane akumulatory nie tylko wpłyną negatywnie na działanie wózków widłowych, ale mogą nawet unieważnić ich gwarancję. Gdy akumulator jest odłączony od ładowarki, można przetrzeć go szmatką zwilżoną roztworem amoniaku i węglanu/wodorowęglanu sodu, co zneutralizuje kwasy. Wystarczy to zrobić kilka razy w roku.
Używanie wody destylowanej! Uzupełnianie poziomu wody w akumulatorach jest niezbędne, jeśli chcemy osiągnąć optymalny poziom elektrolitu, aby utrzymać akumulator na maksymalnej pojemności, jednakże nie należy używać zwykłej wody z kranu, ponieważ zawiera ona metale, chemikalia i jony, które reagują z kwasem i wpływają na wydajność akumulatorów wózków widłowych.
Regularne sprawdzanie odczytów! Wiele osób ignoruje odczyty na bateriach, a niektórzy nawet nie wiedzą, jak je sprawdzić. Poziom elektrolitu jest najważniejszym parametrem do sprawdzenia. Można to sprawdzić zdejmując zaślepki zakrywające porty ogniw i patrząc, czy płytki są odsłonięte lub prawie odsłonięte. Aby przedłużyć żywotność baterii, należy codziennie sprawdzać poziomy i w razie potrzeby uzupełniać.
Drugim parametrem, który należy sprawdzić jest odczyt gęstości elektrolitu. Można to zrobić za pomocą areometru, a jeśli różnica między ogniwami przekracza 30 punktów, akumulator najprawdopodobniej wymaga wymiany.
Ładowanie przy otwartej pokrywie! Podczas ładowania akumulatora, pokrywa powinna być otwarta. To prosta wskazówka, ale może naprawdę pomóc przedłużyć żywotność baterii. Przegrzanie może uszkodzić produkt, a także jego komponenty. Optymalna temperatura elektrolitu powinna być utrzymywana poniżej 50°C, co można osiągnąć przy odpowiedniej wentylacji.
Utrzymanie prawidłowego poziomu elektrolitu! Należy dążyć do uzupełnienia wody w akumulatorze do idealnego poziomu, czyli około 15 mm nad płytami ogniw. Niezbędne jest przestrzeganie tego poziomu, ponieważ niedopełnienie spowoduje powstanie niezrównoważonego stosunku kwasu do wody, co zmniejszy wydajność i żywotność baterii. Z drugiej strony, przepełnienie, może być niebezpieczne i spowodować ryzyko obrażeń, a nawet zagrożenie pożarowe.
Właściwe odłączanie akumulatora od ładowarki! Nigdy nie należy odłączać akumulatora bez uprzedniego wyłączenia ładowarki. Przy odłączaniu akumulatora należy uzbroić się w cierpliwość i odczekać kilka minut, aż poziom wodoru się rozproszy, ponieważ niewykonanie tego może spowodować eksplozję.
Unikanie korozji! Świetną i niedrogą metodą podczas konserwacji akumulatora wózka widłowego jest użycie wazeliny. Nakłada się ją na elektrody, aby uniknąć uszkodzenia i erozji spowodowanej użyciem narzędzi na śrubach zacisków.
Właściwe ładowanie! Nie doładowanie i przeładowanie akumulatora, to zła praktyka, która z pewnością wpłynie nie tylko na szybkość i produktywność pracy, ale także skróci żywotność akumulatorów wózka widłowego. Średnio cykl ładowania wynosi około 1500 razy. Liczba ta znacznie się zmniejszy przez niewłaściwe ładowanie. Warto zainwestować w kilka dodatkowych akumulatorów i ładowarek, aby można je było szybko i sprawnie wymienić – jest to szczególnie ważne w przypadku eksploatowanych intensywnie wózków systemowych czy też wózków wysokiego składowania.
Nie należy pozostawiać rozładowanej baterii przez dłuższy czas! Pozostawienie nienaładowanego akumulatora może spowodować wiele szkód. Pozostawienie go na dłużej niż 24 godziny, spowoduje nagromadzenie się w akumulatorze siarki, powodując erozję i zmniejszenie wydajności.
Nigdy nie należy ładować akumulatora z otwartymi zaślepkami odpowietrzającymi! Zaślepki wentylacyjne na akumulatorach wózka widłowego służą do regulacji ciśnienia wewnątrz akumulatora. Podczas ładowania nigdy nie należy zostawiać otwartych zaślepek wentylacyjnych – kwas z akumulatora może wyciekać, uszkadzając obudowę i stwarzając zagrożenie dla pracowników.
Nie należy samodzielnie naprawiać baterii! Akumulator wózka widłowego może być niezwykle niebezpieczny, jeśli nie rozumiemy w jaki sposób działają jego komponenty. Jeśli bateria nie działa, a dolanie wody lub czyszczenie nie skutkuje, nie należy próbować samodzielnie żadnych napraw. Zaleca się kontakt z producentem, aby omówić problemy, które być może będzie w stanie rozwiązać.
Nigdy nie należy uzupełniać akumulatorów kwasem! Jest to zaskakująco powszechna praktyka, jeśli chodzi o akumulatory do wózków widłowych, ale to woda destylowana wymaga uzupełnienia i nigdy nie należy uzupełniać akumulatora kwasem – ponieważ może natychmiast zniszczyć baterię. Jeśli wystąpi problem z elektrolitem, należy skontaktować się ze specjalistą.
Co musisz zapamiętać na temat akumulatorów w wózkach widłowych – podsumowanie
Wiemy, jak waży jest wózek widłowy w codziennych operacjach w pracy w magazynie czy na placu budowy. Marzeniem jest maszyna o najwyższej możliwej produktywności, która może przenosić ciężkie przedmioty i podnosić je na wysokie i trudno dostępne miejsca. Bez wózka widłowego dzień pracy byłby o wiele dłuższy, a bezpieczeństwo pracownika zagrożone, ponieważ wózek widłowy wykonuje większość ciężkich zadań.
Wózek widłowy jest więc niezwykle cennym urządzeniem w miejscu pracy, ale jego koszt zakupu może być wysoki, zwłaszcza jeśli wybierzemy nowy, bardziej zaawansowany technologicznie model. Więc aby jak najlepiej wykorzystać taki wózek, należy o niego dobrze dbać, dokonywać regularnej konserwacji i doskonalić personel, ale tajemnica urządzenia o długiej żywotności zaczyna się od akumulatorów.
Akumulator wózka widłowego musi być regularnie ładowany, aby mógł zasilać podnośnik przez cały dzień. Jak wszystkie operacje ładowania akumulatorów, proces ten może być niebezpieczny ze względu na szkodliwe opary powstające podczas ładowania. Opary wydzielane przez akumulatory mogą być niebezpieczne dla zdrowia, a także stwarzać ryzyko pożaru lub wybuchu. Aby zminimalizować ryzyko, miejsca ładowania akumulatorów muszą być w pełni wentylowane, a pracownicy powinni nosić odzież ochronną podczas pracy w tym obszarze. Wyjęcie akumulatora z ładowarki zaraz po zakończeniu ładowania może również pomóc w zmniejszeniu ryzyka.
Akumulatory do wózków widłowych są bardzo ciężkie i pracownicy nie powinni próbować przenosić ich ręcznie. Zamiast tego firma powinna zainwestować w wózek akumulatorowy lub podnośnik, który jest przeznaczony do przemieszczania akumulatora tam i z powrotem między ładowarką a wózkiem widłowym. Akumulatory muszą być regularnie konserwowane w celu usunięcia korozji i utrzymania wystarczającego poziomu wody. Istotny jest również właściwy wybór samego akumulatora do zasilania maszyn. Dzięki przestrzeganiu powyższych zasad możemy cieszyć się długą i wydajną pracą urządzenia, a także zdrowiem i zadowoleniem pracowników.