Transport palet w magazynie – tradycyjny czy automatyczny?

Magazynowanie to jeden z najważniejszych elementów łańcucha dostaw. Każdego dnia w obrębie magazynu odbywa się wiele operacji, a jedną z nich jest transport palet, który pełni rolę swoistego krwiobiegu pomiędzy poszczególnymi fazami całego procesu. Transport palet wpływa na efektywność pracy w danym obiekcie i może być realizowany w sposób tradycyjny lub automatyczny.

Aby przepływ palet w magazynie przebiegał sprawnie, konieczne jest zapewnienie środków transportu wewnętrznego dopasowanych do specyfiki danego obiektu. Najczęściej są to wózki widłowe albo systemy automatyczne. Co wybrać? Postaramy się dziś odpowiedzieć na to pytanie. Zapraszamy do lektury!

Dopasowanie systemu transportu palet do specyfiki magazynu

Dobór systemu transportu palet wynika z wielu czynników i najczęściej się zdarza, że w obrębie jednego obiektu funkcjonuje kilka systemów transportowych dopasowanych do danej strefy magazynu.

Te wpisy na naszym blogu mogą Cię zainteresować:

Wyróżnia się 4 podstawowe strefy magazynu: strefę przyjęć, strefę składowania, strefę kompletacji oraz strefę wydań.

Dobierając urządzenie transportujące palety w strefie przyjęć (analogicznie w strefie wydań) zwrócisz uwagę m.in. na wagę urządzenia, wysokość masztu w pozycji złożonej czy też możliwość pokonywania mostków ładunkowych. W strefie składowania liczy się możliwość podniesienia palety o danej masie na daną wysokość oraz minimalna szerokość korytarza roboczego. W strefie kompletacji, w zależności od sposobu jej przebiegu, dopasowujemy urządzenia z uwzględnieniem m.in. prędkości jazdy, długości wideł, wysokości podnoszenia wideł lub kabiny. To wszystko w ujęciu tradycyjnym. A w przypadku magazynu automatycznego? Transport palet to pewnego rodzaju kompromis pomiędzy możliwościami technologii, a potrzebami przedsiębiorstwa. Jeżeli możliwe jest osiągnięcie tego kompromisu, możliwa jest automatyzacja.

Tradycyjny czy automatyczny transport palet?

Systemy automatyczne umożliwiają niemal całkowite wyeliminowanie udziału człowieka z procesu transportu palet. Podstawowe zalety:

  • minimalizacja błędów – automatyzacja ogranicza ryzyko pomyłek ludzkich,
  • wysoka powtarzalność i niezawodność – systemy działają według zaprogramowanych schematów.
  • nieprzerwana praca – zautomatyzowane przenośniki paletowe funkcjonują bez potrzeby odpoczynku,
  • wydajność – automatyzacja pozwala na obsługę dużych wolumenów w krótkim czasie.

Z drugiej strony, wózki widłowe obsługiwane przez operatorów oferują większą elastyczność. Sprawdzają się szczególnie w środowiskach, gdzie:

  • realizowana jest obsługa zróżnicowanych ładunków,
  • warunki pracy często się zmieniają,
  • konieczna jest szybka adaptacja do nowych zadań,
  • budżet nie pozwala na pełną automatyzację,
  • liczy się bezpośrednia kontrola nad całym procesem magazynowania.

Wybór między automatycznym a tradycyjnym transportem palet zależy od wielu czynników, takich jak:

  • charakter działalności – np. produkcja seryjna vs. dystrybucja niszowa,
  • skala operacji – duże centra logistyczne a lokalne magazyny,
  • dostępne zasoby – budżet, kadra, infrastruktura,
  • plany rozwoju – dynamiczne skalowanie vs. stabilizacja i optymalizacja.

Wózki widłowe w transporcie palet – ujęcie tradycyjne

Wózki widłowe to nadal najbardziej popularne narzędzia wspierające transport palet w magazynie, ich zakres zastosowań jest bardzo szeroki:

  • załadunek i rozładunek towarów,
  • transport wewnętrzny między strefami magazynu,
  • precyzyjne rozmieszczanie palet na regałach magazynowych,
  • optymalizacja wykorzystania przestrzeni magazynowej.

Najpopularniejsze wózki do transportu palet:

  • wózki wysokiego składowania – doskonale wpisują się w wymagania dotyczące sprawnej obsługi i transportu palet w strefie składowania,
  • wózki czołowe – najbardziej uniwersale, poza zdolnością do podnoszenia bardzo ciężkich ładunków (nawet kilkadziesiąt ton), bardzo trudno osiągnąć na nich maksymalne osiągi w poszczególnych etapach procesu magazynowania.

Magazyn automatyczny – eliminacja czynnika ludzkiego z transportu palet

Jednym z najbardziej racjonalnych rozwiązań w segmencie technologii w pełni automatyzującej proces magazynowania jest system oparty o regały satelitarne. Poniżej znajdziecie film prezentujący działania takiego systemu.

Wykorzystanie sprawdzonej technologii oraz mniejsze wymagania techniczne (choćby w stosunku do jakości posadzki) sprawiają, że automatyczny system transportu i obsługi palet jest nawet kilkukrotnie tańszy niż porównywalne względem wydajności rozwiązania AS/RS.

Q-Block to inteligentny system transportowy, który samodzielnie zarządza przemieszczaniem i składowaniem palet w regałach. Sterowany przez system WMS, działa z precyzją i powtarzalnością niedostępną dla człowieka.

W praktyce wózek porusza się po specjalnych torach w regałach, transportując palety zgodnie z informacjami otrzymywanymi z systemu informatycznego.

System mieszany – czyli kompromis w transporcie palet

System mieszany to wydajność i powtarzalność automatyki wsparta poprzez elastyczność rozwiązań tradycyjnych. Przykładowo, przenośniki rolkowe odpowiadają za płynny transport palet w pomiędzy produkcją i magazynem, gdzie ładunek jest pobierany przez przeznaczony do tego wózek widłowy i transportowany do odpowiedniej strefy.

Rozwiązaniem, które zyskuje na popularności są roboty autonomiczne:

  • AMR to roboty, które samodzielnie analizują otoczenie i dostosowują trasę w czasie rzeczywistym. Są idealne w dynamicznie zmieniających się warunkach.
  • AGV natomiast poruszają się po zaprogramowanych trasach, oferując niezawodność i precyzję.

Oba typy robotów doskonale współpracują z systemami WMS i innymi elementami automatyzacji oraz rozwiązaniami tradycyjnymi, tworząc spójny, skalowalny ekosystem logistyczny.

Podsumowanie

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom firmy zyskują elastyczność działania, umożliwiającą dynamiczne reagowanie na zmienne potrzeby rynku i rosnące oczekiwania klientów. W nadchodzących latach to właśnie innowacje technologiczne będą kształtować krajobraz logistyki. Automatyczne systemy transportowe, zaawansowane algorytmy sterujące ruchem palet czy integracja z systemami ERP.

Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że to przeobrażenia w transporcie palet będą miały raczej charakter ewolucji a nie rewolucji. Logistyka wewnętrzna się zmienia, ale większość firm, w tym te największe, nie są przygotowane operacyjnie i mentalnie do pełnej automatyzacji transportu palet.