Optymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni to jedno z głównych wyzwań we współczesnych magazynach czy centrach logistycznych. Naprzeciwko temu wyzwaniu wychodzą projektanci logistyczni kreśląc layouty systemów gęstego składowania, takie jak regały wjezdne Drive-In. Zwarta konstrukcja, możliwość przenoszenia dużych obciążeń oraz mechanizm działania wynikający wprost ze sposobu ich obsługi sprawiają, że można przechowywać więcej towarów niż w klasycznym systemie rzędowym. Wszystko to bez ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z rozbudową magazynu lub przeprowadzką do nowego obiektu logistycznego. Poznajcie zatem najważniejsze zalety stosowania regałów wjezdnych Drive-In w magazynie.
Czym są regały wjezdne Drive-In?
Regały wjezdne, czyli regały Drive-In to stalowe systemy magazynowe wchodzące w skład wyposażenia technicznego obiektu logistycznego. Są przeznaczone do składowania towarów w procesie magazynowania – w tym celu wykorzystuje się specjalne tunele z szynami umożliwiającymi bezpieczne przechowywanie palety lub innej jednostki ładunkowej. Tunel jest zaprojektowany tak, żeby w jego obręb mógł wjechać wózek widłowy. Konstrukcja regałowa jest bardzo zwarta. Co to oznacza? Regały wjezdne montowane są jeden przy drugim i nie posiadają alejek dedykowanych dla środków transportu wewnętrznego. Ruch wózków odbywa się bezpośrednio w regale, których konstrukcja umożliwia swobodny wjazd i wyjazd wózka. Regały Drive-In są przystosowane do blokowego składowania palet z towarem – nie ma w nich swobodnego dostępu do każdej palety. Przepływ towarów odbywa się w nich zgodnie z zasadą LIFO (ostatnie weszło – pierwsze wyszło).
System magazynowy oparty o regały wjezdne jest bardzo popularny w wielu gałęziach przemysłu. Wpływa na to szereg zalet wyraźnie pożądanych w wielu magazynach i zakładach przemysłowych. Z regałów typu Drive-In szczególnie chętnie korzystają obiekty typu chłodnie czy mroźnie. Ma to związek z wysoką stawką za każdy 1m2 wybudowanej powierzchni magazynowania – osiągamy większą ilość tzw. miejsc paletowych w stosunku do rozwiązania rzędowego, na analogicznej przestrzeni operacyjnej. Ale to nie jedyna zaleta regałów wjezdnych, o czym przekonacie się w dalszej części tego wpisu.
Niższy koszt składowania
Regały wjezdne Drive-In pozwalają obniżyć koszt składowania pojedynczej palety oraz zapewniają relatywnie niskie koszty inwestycyjne oraz eksploatacyjne związane z utrzymaniem i wybudowaniem obiektu. Tego typu system regałowy sprawdza się szczególne w trzech przypadkach. Po pierwsze, kiedy przechowujemy duże ilości identycznych ładunków – magazyny przy-produkcyjne, techniczne czy surowcowe. Po drugie, kiedy produkty nie są zbyt narażone na proces starzenia się – chłodnie i mroźnie. Wreszcie po trzecie, kiedy specyfikacja przechowywanego towaru uniemożliwia jego bezpieczne sztaplowanie w stosy. Jeżeli tylko charakterystyka produktu i procesu magazynowania pozwala na wdrożenie takiego rozwiązania – zastosowanie regałów wjezdnych pozwala na poczynienie zauważalnych oszczędności, także w przypadku magazynowania towarów sezonowych.
Wysoki współczynnik wykorzystania przestrzeni
Kolejną zaletą zastosowania systemu wjezdnego jest wysoki współczynnik wykorzystania dostępnej przestrzeni magazynowej. Jeśli obiekt stosuje technikę wysokiego składowania, współczynnik ten może wynieść nawet 85%, gdzie pozostałe 15% to miejsce przeznaczone na ruch wózków i pracowników. Jest to doskonały wynik w stosunku do klasycznego systemu rzędowego, ale należy pamiętać, że mobilność całego obiektu jest dość mocno ograniczona przez brak dostępności do każdego przechowywanego produktu. Przykładowo, nie jest możliwa kompletacja bezpośrednio w strefie składowania. Nie ma z kolei znaczących ograniczeń jeżeli chodzi o możliwości zastosowania zróżnicowanych nośników magazynowych. Towary można przechowywać na paletach, w skrzyniach, w metalowych koszach i innych – ważny jest regularny kształt samego nośnika.
Realizacja zasady LIFO
Z pomocą regałów wjezdnych można zorganizować przepływ towarów zgodnie z zasadą LIFO. Ładunki odkładane są przez wózek wysokiego składowania (tzw. reach truck) lub wózek czołowy na szynach tunelów regałowych. Szyny nośne wyposażone są w ukośne ścianki, które zapewniają bezpieczne składowanie ładunków oraz umożliwiają właściwe naprowadzanie i centrowanie palet. Każda kolejna paleta wchodząca do strefy składowania jest odkładana na pierwszym wolnym miejscu w danym tunelu. Pobranie palet następuje w odwrotnej kolejności – czyli ładunek, który został jako pierwszy umieszczony w tunelu regałowym, wyjdzie z niego jako ostatni. W tym miejscu warto dodać, że na rynku występują regały przejezdne (przelotowe), które są odmianą systemu Dive-In, gdzie konstrukcja tunelu umożliwia wjazd i wyjazd wózka z każdej strony. Regały przejezdne przystosowane są do realizacji zasady FIFO (pierwsze weszło – pierwsze wyszło).
Wiele możliwości konfiguracji
Warto wiedzieć, że istnieje wiele możliwości konfiguracji i rozbudowy systemu magazynowego Drive-in o dodatkowe wyposażenie. Taką możliwość posiadają systemy regałów WDX – jako producent regałów magazynowych stawiamy dedykowane rozwiązania . System można zaprojektować od zera z uwzględnieniem specyfiki obiektu, branży i konkretnych potrzeb, a także doposażyć w elementy zwiększające bezpieczeństwo i produktywność personelu. Regały wjezdne WDX mogą mieć bardzo dużą nośność, a szyny posiadają opcję regulacji wysokości. Decydując się na współpracę z naszą firmą możesz wyposażyć swój obiekt kompleksowo. Oferujemy rozwiązania dla intralogistyki i obiektów przemysłowych, w tym renomowane wózki widłowe CROWN oraz automatykę do magazynu, np. przenośniki rolkowe.
Zalety stosowania regałów wjezdnych – podsumowanie
Główne korzyści regałów wjezdnych to lepsze wykorzystanie przestrzeni składowania, co przekłada się bezpośrednio na niższy koszt przechowywania jednej palety. Specyfika systemów typu Drive-In sprawia, że jest to system magazynowy idealny do przechowywania dużej ilości towarów w jednorodnych paletach i opakowaniach. Jego zalety już dawno odkryła branża spożywcza, która montuje regały wjezdne w chłodniach i mroźniach. Należy pamiętać, towary mniej wrażliwe na upływ czasu mogą być składowane dłużej – dlatego nie ma konieczności dostępu do każdej składowanej jednostki. System sprawdza się doskonale w buforach i magazynach specjalnych – pozwala na niewielkiej przestrzeni przechowywać materiały wykorzystywane w procesie produkcji czy magazynowania. Drive-In rekomendujemy dla obiektów, gdzie kluczowe jest przestrzeganie zasady LIFO, a wydajność nie jest kluczowym argumentem. W przypadku większego przepływu materiałów warto rozważyć inwestycję w regały satelitarne, które posiadają wszystkie zalety znane z regałów wjezdnych, a zdalnie sterowana platforma samojezdna znacznie przyśpiesza cały proces.