Na początek mamy dla Was zagadkę. Co to za pojazd mechaniczny? Podlega dozorowi urzędu technicznego, może posiadać platformę, widły lub inne narzędzia do operowania ładunkiem, przy jego pomocy można podnosić towary spaletyzowane bądź nie na pożądaną wysokość umożliwiającą składowanie i pobieranie ładunku, znacznie ułatwia pracę w magazynie, bez niego transport ciężkich, niewymiarowych towarów byłby wręcz niemożliwy, a na pewno bardziej czasochłonny. Oczywiście, to widlak!
Z tego wpisu dowiecie się jak wygląda taki widlak. Poznamy dokładniej jego budowę – rodzaje masztów, typy opon, warianty wideł. Ponadto zapoznamy się z wytycznymi, które trzeba spełnić, by zrobić kurs uprawniający kierowania widlakiem – zapraszamy!
Jak wygląda widlak?
Widlaki różnią się budową, posiadają różne części w zależności od tego, do jakich ładunków są przeznaczone. Jednak można wyróżnić pewne elementy wspólne. Należą do nich:
- rama: stalowa baza widlaka, podstawowa część konstrukcji, do niej przymocowane są inne komponenty wózka,
- przeciwwaga: równoważy masę podnoszonego ładunku, od tej części zależy stateczność widlaka,
- koła: najczęściej dwa lub trzy, wyposażone w opony pneumatyczne lub superelastyczne,
- kabina operatora: miejsce, w którym oprócz fotela znajduje się cały panel sterujący,
- rama bezpieczeństwa: stalowa konstrukcja wokół operatora (w przypadku braku kabiny), chroniąca go przed upadkiem towarów z wysokości,
- maszt: pionowe elementy znajdujące się na przodzie, odpowiadające za podnoszenie i opuszczanie wideł z ładunkiem
- karetka i widły: płyta czołowa bezpośrednio połączona z masztem, do karetki przymocowane są widły, na które pobierany jest ładunek.
Rodzaje masztów do widlaka
Do jednego z najważniejszych elementów widlaka należy maszt, montowany w pozycji pionowej na przodzie pojazdu. Dzięki niemu możliwe staje się podnoszenie, utrzymywanie oraz opuszczanie ładunku.
Występują trzy rodzaje masztów:
- maszt standardowy (STD, simplex) – to maszt pojedynczy, jednoczęściowy, bazujący na jednej ramie i charakteryzujący się ograniczoną wysokością podnoszenia (do około 2m); używany do transportu towaru, ładunku i rozładunku na niskim poziomie,
- maszt podwójny (duplex) – to maszt dwuczęściowy, posiadający ramę zewnętrzną i wewnętrzną, w której znajduje się siłownik unoszący ładunek wraz z karetką na daną wysokość, dzięki wsparciu siłownika można osiągnąć wyższą wartość podnoszenia,
- maszt potrójny (triplex) – to maszt trzyczęściowy, wyposażony w ramę zewnętrzną i dwie ramy wewnętrzne wyposażone w siłowniki, co pozwala mu na osiągniecie maksymalnej wysokości podnoszenia rozłożony maszt tego typu osiąga wartość ponad 13m.
Typy opon do widlaka
Kolejną, jednak niemniej ważną częścią budowy widlaka są koła wyposażone w opony. Dobór odpowiedniego ogumienia znacząco wpływa na bezpieczeństwo pracowników i ładunku oraz wydajność pracy pojazdu.
Rozróżniamy następujące warianty opon:
- opony pneumatyczne (dętkowe, pompowane): bardzo dobrze amortyzują, są uniwersalne – mają szerokie zastosowanie na różnych nawierzchniach; dodatkowo dzielimy je na wersję diagonalną (dętka z ochraniaczem) i wersję radialną, posiadającą dodatkowy zwiększający odporność na uszkodzenie pas wewnątrz opony,
- opony pełne (niepompowane): używane zwłaszcza w magazynach z gładką nawierzchnią; w tej grupie wyróżniamy opony elastyczne – wykonane z gumy dwuwarstwowej, cechujące się niższą amortyzacją i mniejszą efektywnością, szybciej ulegają przegrzaniu i nie dają pewności pracy ciągłej, mają stosunkowo niską cenę, w porównaniu do kolejnego rodzaju – opon superelastycznych, które także są z gumy, ale posiadają dodatkową warstwę amortyzującą i mogą być używane do transportu delikatnych ładunków oraz nie przegrzewają się tak szybko.
Jest jeszcze grupa tzw. opon niebrudzących (w tym pneumatyczne i pełne), zrobionych ze specjalnej gumy, która nie zostawia śladów jezdnych podczas pracy z wózkiem. Są one wykorzystywane w obsłudze przemysłu chemicznego, spożywczego czy farmaceutycznego, zatem wszędzie tam, gdzie konieczne jest zachowanie wysokiego poziomu czystości.
Rodzaje wideł do widlaka
Następnym integralnym elementem budowy widlaka są widły. Ta część odpowiada za bezpieczeństwo uniesienia i podtrzymania ładunku. W zależności od tego do jakich ładunków będziemy wykorzystywać wózek widłowy, należy zastanowić się nad tym, jaki rodzaj osprzętu stanie się najbardziej optymalny i rentowny.
Sprawdź kiedy stosuje się przedłużki do wideł.
W tej grupie mamy do wyboru następujące rodzaje wideł, wyróżnione ze względu na sposób ich montowania:
- widły standardowe, zawieszane na karetkę,
- widły przykręcane,
- widły z zaczepem typu PIN (z tuleją).
Dodatkowo można wyodrębnić widły specjalistyczne, przeznaczone do transportu konkretnych towarów i wykonywania określonych zadań, do nich zaliczamy m.in.:
- widły powlekane – dedykowane do pracy z ładunkami wrażliwymi na uszkodzenia mechaniczne,
- widły antystatyczne – wykorzystywane przy transporcie towarów łatwopalnych,
- widły antypoślizgowe – przeznaczone do przemieszczania artykułów niewymiarowych i o śliskich powierzchniach,
- widły ważące – wskazujące wagę przenoszonych produktów,
- widły teleskopowe – służące do obsługi regałów z podwójną głębokością składowania (tzw. regałów rzędowych double-deep).
Kurs na widlaka – co musisz wiedzieć?
Pamiętacie początek tego wpisu? Zagadkę dotyczącą widlaka? Tam jedna z podpowiedzi głosiła, że jest to pojazd podlegający dozorowi urzędu technicznemu. I jako taki nie może być prowadzony przez przypadkowe osoby. Dlatego, niech to wyraźnie wybrzmi – operatorem wózka widłowego może zostać jedynie osoba, która:
- jest pełnoletnia,
- odbyła kurs dla operatorów,
- zdała egzamin i uzyskała uprawnienia z Urzędu Dozory Technicznego (UDT).
Na czym polega taki kurs? To szkolenie składające się z około 35 godzin. 25 godzin to część teoretyczna, podczas której kursanci uczą się zasad BHP, przyswajają wiedzę z zakresu aktualnie obowiązujących przepisów, budowy widlaków oraz informacji dotyczących przeglądów i serwisowania. Dostają także materiały pomocne przy nauce do egzaminu. Kolejne 10 godzin to część praktyczna, wtedy kandydaci oswajają się z obsługą wózków, nabywają umiejętności sterowania nimi w sposób niezagrażający bezpieczeństwu ludzi i towarów i uczą się ogólnych zasad dotyczących rozładunku, załadunku, przenoszenia i podnoszenia produktów. Po zakończeniu kursu jest egzamin, a po zdaniu go otrzymuje się uprawnienie na kierowanie wózkiem widłowym zgodnie z początkowym wyborem.
Są trzy kategorie uprawnień:
- I WJO: najszersza grupa, uprawnia do pracy z każdym wózkiem widłowym, w tym z wózkami wysokiego składowania oraz modelami z widłami teleskopowymi,
- II WJO: pozwala na prowadzenie wszystkich rodzajów wózków widłowych, z wyłączeniem widlaków specjalizowanych,
- III WJO: umożliwia pracę tylko z wózkami sterowanymi ręcznie (tzw. paleciakami) oraz wózkami widłowymi prowadzonymi (tzw. pieskami).
Widlak elektryczny Crown – synonim niezawodności
Amerykańska firma Crown jest obecna na rynku od 1956 r. kiedy to pierwszy widlak ich produkcji ujrzał światło dziennie, plasuje się w czołówce światowych producentów wózków widłowych, które wyposażają dużą część magazynów największych marek. W ich portfolio znajdują się klasyczne paleciaki, widlaki elektryczne oraz zaawansowane wózki przeznaczone do obsługi magazynów wysokiego składowania. Ich produkcja na rynek europejski odbywa się w Bawarii w Niemczech. To tutaj powstają te niezwykle wytrzymałe maszyny, które znacząco zmieniają poziom wydajności działań logistycznych w magazynie, a dodatkowo istotnie wpływają na komfort i bezpieczeństwo pracy operatorów.
W celu zaznajomienia się z tą marką lub usystematyzowania posiadanej na jej temat wiedzy, proponujemy wyróżnienie dwóch flagowych produktów firmy Crown. Mowa o widlakach elektrycznych: wózku WT3000 z podestem dla operatora o solidnej konstrukcji i wysokim udźwigu do 2,5 tony oraz Reach Trucku ESR1000 z masztem wysuwnym, którego wysokość podnoszenia wynosi do 13 500 mm. Tym, co charakteryzuje te wózki, jest między innymi trwałość – to mocne konstrukcje z elementami, na które producent udziela dożywotniej gwarancji (np. gwarancja na ograniczniki boczne w modelach WT, DT czy ET). Dodatkową cechą jest ich wysoki poziom niezawodności, który zapewnia dobór bardzo dobrych komponentów i jakość wykończenia połączona z najlepszą dostępną technologią. Suma wymienionych parametrów tworzy doskonale narzędzie odznaczające się również niskim całkowitym kosztem utrzymania.
Jako wyłączny dystrybutor firmy Crown w Polsce, zapraszamy i zachęcamy do kontaktu – wspólnie zastanowimy się jaki widlak będzie odpowiedzią na wyzwania, z którymi mierzą się dziś właściciele magazynów czy centrów dystrybucyjnych i logistycznych.