Europaleta królową logistyki? Niska masa własna oscylująca wokół 25 kilogramów, przy nośności statycznej sięgającej nawet 4 000 kilogramów to imponujące parametry użytkowe. Standaryzacja palety drewnianej – budowa, cechy i uniwersalny charakter – doprowadziły do absolutnej dominacji europalety wśród jednostek ładunkowych. Czy zasługuje ona na tytuł królowej logistyki? Jedno jest pewne – olbrzymia popularność niemal w każdej branży, stawia drewnianą paletę euro na piedestale najważniejszych narzędzi wykorzystywanych w nowoczesnym łańcuchu dostaw.
Zapraszamy do lektury naszego kompendium na temat europalety, z którego dowiecie się więcej na temat jej wymiaru, budowy, wagi i wysokości, a także poznacie krótką historię tego nośnika.
Europaleta – wymiar
Wymiar europalety to 1 200 x 800 milimetrów. W logistyce istnieje kilka rodzajów palet, z czego część posiada wymiar dokładnie taki sam jak europaleta. Jakie zatem muszą być spełnione warunki, by można było dany rodzaj platformy określać mianem europalety?
Decydują o tym detale konstrukcyjne: górne krawędzie prowadnic powinny być zakończone w ostry sposób, zaś każdy z czterech rogów musi mieć zachowane skosy. To właśnie te parametry mają determinujące znaczenie w bezproblemowej obsłudze nośnika: począwszy od załadunku i rozładunku w samochodach ciężarowych, kończąc na układaniu ich na placu składowym lub wewnątrz hali magazynowej.
Wymiar palety 1200 x 800 mm to także gwarancja wykorzystania całkowitej przestrzeni załadunkowej tira czy też kontenera morskiego. Sprawdź, ile palet zmieści się na tira.
Budowa europalety
Budowa europalety jest ściśle zdefiniowana – określa ją norma europejska UNE – EN 13698 -1, a dokładne wytyczne dotyczące budowy i rozmiaru definiuje karta UIC 435. Taki zabieg przekłada się na bezpieczeństwo towarów w łańcuchu dostaw oraz redukcję kosztów transportu. Przyjrzyjmy się zatem nieco bliżej jakie elementy tworzą europaletę:
- dwa dolne elementy o wymiarze 1200 x 100 x 22 mm,
- dwa górne elementy o wymiarze 1200 x 145 x 22 mm,
- sześć klocków o wymiarach 145 x 100 x 78 mm,
- trzy klocki o wymiarach 145 x 145 x 78 mm,
- dwie deski środkowe o wymiarach 1200 x 145 x 22 mm,
- dwie deski pośrednie o wymiarach 1200 x 100 x 22 mm,
- trzy poprzeczne belki o wymiarze 800 x 145 x 22 mm.
Waga europalety
Waga palety euro jest stała i wynosi mniej więcej 25 kilogramów. O tym, co dokładnie wpływa na fakt, iż najczęściej wybieranym nośnikiem spośród wszystkich dostępnych platform jest europaleta wspominaliśmy wyżej. Jednym z parametrów wpływających na tę decyzję jest niska waga palety przy jej dużej wytrzymałości.
Dlaczego temat wagi jest tak istotny. Odpowiedź jest prosta: zarówno regały paletowe, jak i posadzka, na której składowane są produkty umieszczone na europalecie posiadają ściśle określoną nośność. Warto tu wspomnieć, iż inaczej możemy obciążyć europaletę, która nie będzie poddawana transportowi – wówczas mamy do czynienia z nośnością statyczną, która wynosi 4000kg. W inny sposób określa się obciążenie dla palety „w ruchu”, czyli nośność dynamiczną – która w tym konkretnym przypadku wynosi 1000kg.
Sprawdź paleciaki elektryczne do transportu palet euro.
Wysokość europalety
Podobnie jak waga europalety, tak też i jej wysokość jest jasno zdefiniowana. Klocki, belki i deski połączone w określony sposób tworzą platformę, która mierzy dokładnie 144 mm. Taki wymiar wpływa znacząco zarówno na obsługę palety z ładunkiem przez wózek widłowy, jak i sposób składowania tego tego typu nośnika na regale czy posadzce.
Planując składowanie i transport wewnętrzny palet w nowym obiekcie należy koniecznie zweryfikować wysokość jednostki ładunkowej!
Historia europalety
Początek XX wieku to czas niezwykle dynamiczny niemal w każdej dziedzinie ówczesnego życia. Niespokojne czasy wojenne przyczyniły się do wynalezienia wielu urządzeń technologicznych, które funkcjonują do dziś w przemyśle czy też transporcie. Jednym z takich wynalazków była paleta. Okres II Wojny Światowej to czas wzmożonego przepływu rozmaitych towarów: od leków, poprzez sprzęt militarny, ubrania, koce, do produktów spożywczych. To właśnie wtedy dostrzeżono jej uniwersalność palet w zabezpieczeniu oraz wydajnym transporcie zróżnicowanych materiałów. Nie bez znaczenie był również fakt, że mniej więcej w tym samym czasie wynaleziono wózek widłowy.
Rok 1950 pozwolił na normalizację palety, którą Międzynarodowa Organizacja Kolejowa oznaczyła znakiem EUR. Sukces i niezwykła popularność sprawiły, że na rynku nośników zaczęto wykorzystywać platformy o zbliżonych parametrach – co skłoniło twórców znaków towarowych do stworzenia w 1991 roku odrębnej jednostki normalizacyjnej, jaką było Europejskie Stowarzyszenie Palet. Oznaczało ono określonym symbolem – EUR i EPAL – tylko te nośniki, które zgodne były z konkretnymi wytycznymi. Takie działania miały miejsce aż do 2013 roku. Na skutek nieporozumień między organizacjami jedynym znakiem stosowanym do dziś jest EPAL.
Czy paleta euro jest królową logistyki? Podsumowanie
Niezależnie czy mamy do czynienia z małym obiektem logistycznym, gdzie składuje się produkty na podłodze, czy też z nowoczesnym centrum dystrybucyjnym, gdzie za składowanie nośników na wysokości przekraczającej 17 metrów odpowiadają najnowocześniejsze wózki widłowe typu VNA, spotkamy europaletę. Kupując produkty spożywcze, materiały budowlane, karmę dla pasa czy kota, powinniśmy mieć świadomość, że pewnym momencie łańcucha dostaw, nabywany produkt był transportowany z wykorzystaniem palety euro. Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie współczesnej logistyki bez palety euro, która dziś ustala zasady co do konstrukcji wózków widłowych, obiektów magazynowych czy automatyki przemysłowej.
Zapraszamy również do lektury naszego przewodnika po paletach.