Kryteria zużycia opon w wózkach widłowych

Wózek widłowy w środowisku magazynowym to jedna z najciężej eksploatowanych maszyn. Poszczególne elementy konstrukcyjne wózka zużywają się podczas realizacji codziennych zadań, co z kolei bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo pracy. Dlatego kryteria zużycia opon w wózkach widłowych są uwarunkowane prawne.

Przygotowaliśmy dla Was przewodnik zgłębiający temat kryteriów zużycia opon w wózkach widłowych. Zapraszamy do lektury.

Na naszym blogu znajdziesz artykuł, który może Cię zainteresować: Jakie opony do wózka widłowego?

Główne wskaźniki zużycia opon

Zużycie opon w wózku widłowym może prowadzić do poważnych konsekwencji, aby ich uniknąć należy regularnie weryfikować stan ogumienia pod kątem:

  • spłycenia bieżnika – zmniejszenie jego grubości wpływa na przyczepność i stabilność,
  • uszkodzeń mechanicznych – pęknięcia, wybrzuszenia, rozwarstwienia czy wystające druty,
  • wskaźników zużycia – takie jak TWI w oponach pneumatycznych czy linia bezpieczeństwa w superelastycznych.

Opony pneumatyczne i superelastyczne różnią się konstrukcją i sposobem eksploatacji, co wpływa na tempo ich zużycia:

  • TWI (Tread Wear Indicator) to fabryczny znacznik zużycia bieżnika stosowany w oponach pneumatycznych. Gdy bieżnik osiąga minimalną dopuszczalną głębokość, wskaźnik staje się widoczny.
  • W oponach superelastycznych zamiast TWI stosuje się linię bezpieczeństwa. Jest to wyraźne oznaczenie informujące o osiągnięciu granicznego poziomu zużycia. Przekroczenie tej linii oznacza konieczność natychmiastowej wymiany opony.

Uszkodzenia mechaniczne eliminujące oponę z eksploatacji

Niektóre uszkodzenia mechaniczne są na tyle poważne, że natychmiast dyskwalifikują oponę z dalszego użytkowania. Należą do nich:

  • pęknięcia – mogą prowadzić do nagłego rozerwania opony,
  • wybrzuszenia – świadczą o uszkodzeniu wewnętrznej struktury,
  • rozwarstwienia – osłabiają integralność opony,
  • wystające druty – oznaczają zużycie do poziomu konstrukcyjnego.

W przypadku wystąpienia któregokolwiek z powyższych defektów, opona musi zostać natychmiast wymieniona.

Czynniki wpływające na tempo zużycia opon

Nawet najwyższej jakości ogumienie z czasem ulega zużyciu, a tempo tego procesu zależy od wielu czynników. Wiedza na ich temat pozwala wydłużyć żywotność opon i ograniczyć koszty eksploatacji.

Najbardziej znaczącym czynnikiem przyspieszającym zużycie opon jest intensywność eksploatacji wózka widłowego. Im więcej godzin pracy i im częstsze zmiany, tym szybciej ogumienie traci swoje właściwości. W tym przypadku trudno o działania zapobiegawcze.

Rodzaj nawierzchni, po której porusza się wózek, ma ogromny wpływ na stan ogumienia. Gładkie, czyste posadzki w halach magazynowych to idealne warunki. Natomiast nierówne, zabrudzone lub wilgotne powierzchnie, które są typowe dla placów zewnętrznych, mogą prowadzić do szybkiego zużycia opon. Dodatkowe zagrożenia, takie jak oleje, pył czy metalowe opiłki, tylko pogarszają sytuację.

Choć może to zaskakiwać, nawyki operatora mają ogromny wpływ na tempo zużycia opon. Gwałtowne ruszanie, ostre skręty czy nagłe hamowanie nie tylko zwiększają ryzyko kolizji, ale również przyspieszają ścieranie bieżnika. Z kolei płynna, spokojna jazda to sposób na wydłużenie żywotności ogumienia.

Choć może się wydawać banalne, prawidłowe ciśnienie w oponach ma kluczowe znaczenie. Zbyt niskie ciśnienie powoduje ścieranie boków opony, natomiast zbyt wysokie – nadmierne zużycie środka bieżnika.

Podsumowanie

Odpowiednia konserwacja opon wózków widłowych ogranicza ich zużycie. Regularna kontrola i pielęgnacja ogumienia pozwala uniknąć nieplanowanych przestojów.

Oto działania, które możesz wdrożyć każdego dnia:

  • sprawdzanie ciśnienia,
  • usuwanie zanieczyszczeń,
  • ocena wizualna.

Te proste czynności zajmują zaledwie kilka minut dziennie, według sprawdzonej zasady, że lepiej zapobiegać niż leczyć.