Udźwig wózka widłowego a koszty w firmie
Udźwig wózka widłowego, diagram udźwigu, udźwig nominalny, czy też udźwig zredukowany to zagadnienia, które pojawiają się najczęściej w perspektywie egzaminu na wózki widłowe. Stanowczo zbyt rzadko zastanawiamy się nad tymi parametrami w odniesieniu do kosztów oraz wydajności operacji magazynowych.
Wpływ udźwigu wózka widłowego na Twoje koszty
Twój proces to wózek wysokiego składowania, operacje na wysokości od kilku do kilkunastu metrów i wąskie korytarze robocze? Jesteś we właściwym miejscu! Dostarczamy maszyny charakteryzujące się bardzo niskimi spadkami udźwigu. Jakie ma to przełożenie na Twój biznes?
Zapraszamy do obejrzenia wideo, z którego dowiesz się jak udźwig wózka widłowego przekłada się na koszty w Twojej firmie.
Co to jest udźwig wózka widłowego?
Wiedza na temat możliwości oraz właściwej eksploatacji sprzętu jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i towarów. Przygotowaliśmy poradnik, w którym opowiemy o kluczowych parametrach wózków widłowych. Zapraszamy do lektury.
Udźwig wózka widłowego to maksymalna masa ładunku jaką może bezpiecznie podnieść maszyna do wysokości transportowej. Informacja ta podawana jest przez producentów jako udźwig nominalny i stanowi wartość znamionową urządzenia. Jest to podstawowy parametr, o który pytamy dostawcę.
Szukając maksymalnej wydajności w obsłudze materiałów warto rozważyć inwestycję w wózek systemowy.
Co to jest udźwig zredukowany?
Udźwig zredukowany – reduced lifting capacity – zdefiniowany przez producenta parametr konstrukcyjny wózka widłowego. Dostarcza informację o maksymalnej masie ładunku, którą maszyna może podnieść powyżej wysokości podnoszenia ustalanej dla udźwigu nominalnego, przy określonym ulokowaniu środka ciężkości.
Poznaj wózek widłowy boczny Crown ESR5200 – do wysokości 8 metrów nie występują spadki udźwigu.
Parametry mające wpływ na udźwig
Udźwig wózka widłowego odnosi się do środka ciężkości wskazanego na tabliczce znamionowej, wynoszącego standardowo 500 mm. Jeśli ładunek nie zostanie wyśrodkowany w określonej pozycji, udźwig wózka zostanie zmniejszony. Ładunki występują we wszystkich kształtach i rozmiarach, a nie tylko w symetrycznych pudełkach. Wielkość i kształt ładunku, położenie i rozkład ciężaru mają decydujący wpływ na udźwig i stabilność wózka.
Czasami określony przez producenta udźwig nominalny nie może zostać osiągnięty z powodu zastosowania dodatkowego osprzętu. Może to być pozycjoner wideł, chwytak, przesuw boczny – zmienia się dynamika i charakterystyka robocza wózka widłowego.
Środek ciężkości wózka widłowego
Środek ciężkości oznacza punkt na obiekcie, w którym skupia się cała jego waga, a wszystkie części równoważą się. W przypadku obiektu symetrycznego środek ciężkości znajduje się w środku pod względem długości, szerokości i wysokości. Obliczanie środka ciężkości wózka widłowego ma bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo pracy.
Kluczowy jest wspólny środek ciężkości wózka widłowego i ładunku. Gdy ładunek zostanie umieszczony na wózku widłowym, połączony środek ciężkości wózka widłowego i ładunku przesunie się do przodu. Wózek widłowy nie przewróci się, dopóki ciężar ładunku jest wyśrodkowany i nie przekracza nośności podanej przez producenta. Jeśli ładunek jest zbyt ciężki lub jest umieszczony blisko końca wideł, moment nadmiernego obciążenia spowoduje przechylenie wózka widłowego do przodu.
Trójkąt stabilności wózka widłowego
Prawie wszystkie wózki czołowe mają trzypunktowy układ zawieszenia – maszyna jest podparta w trzech punktach. Dotyczy to również pojazdów z czterema kołami. Oś skrętna wózka jest przymocowana do wózka za pomocą sworznia obrotowego w środku osi. Kiedy ten punkt „połączymy” z przednimi kołami za pomocą fikcyjnych linii, to trzypunktowe podparcie tworzy trójkąt zwany trójkątem stabilności. Dopóki środek ciężkości znajduje się w tym trójkącie stabilności, wózek jest stabilny i nie przewraca się.
Wózek widłowy jest bardziej stabilny, gdy jest odpowiednio załadowany niż gdy jest rozładowany.
Diagram udźwigu wózka widłowego
Wartości znamionowe urządzeń są umieszczane na tak zwanych tabliczkach znamionowych – tam znajdziemy informację o udźwigu nominalnym wózka. Jeżeli chcemy wiedzieć jaki ciężar możemy podnieść na daną wysokość, przy określonym środku ciężkości, sięgamy do diagramu wózka widłowego. Wykres udźwigu wózka widłowego czasami stanowi integralną część tabliczki znamionowej.
W tabeli udźwigu wózka widłowego znajdziemy dane wyrażone w kilogramach dla wartości udźwigu oraz w milimetrach dla wartości środka ciężkości ładunku. Są dwa sposoby na wyznaczenie udźwigu nominalnego:
- na podstawie wagi ładunku i odległości jego środka od czoła wideł,
- na podstawie wysokości, na jaką podnoszony jest ładunek oraz odległości środka ciężkości ładunku od czoła wideł.
Jak czytać diagram udźwigu wózka widłowego? Mając dwa powyższe parametry szukamy ich punktu przecięcia na wykresie lub w tabeli. Odnaleziona w ten sposób wartość informuje na jaką maksymalną wysokość możemy unieść nasz ładunek.
Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą niezawodnych wózków widłowych Crown dostępnych w polskiej dystrybucji:
Udźwig wózka widłowego - infografika
Przygotowaliśmy infografikę, która obrazuje w jaki sposób udźwigu wózka widłowego może wpływać na koszty w przedsiębiorstwie. Skontaktuj się bezpośrednio z naszą Infolinią w celu uzyskania wsparcia w wyborze optymalnego rozwiązania – zapewniamy wizyty referencyjne oraz dostarczamy wózki widłowe na testy.